mohr,amsterdam, fashion, branding, production, agency, photography, design, model, editorial, magazine, photoshoot creative, trends, marketing, influencer, makeup, styling, retail, faces, portret, colors, cultures,

serving;faces .

Kijk van een afstand en je ziet een groep. Een kudde, een grote massa mensen die we snel kunnen sorteren. Op uiterlijke kenmerken natuurlijk, want huidskleur, kleding- en haarstijl vallen meteen op. Hokjesdenkers zijn we.

Voor een deel is dat terecht. We kiezen onze kledingstijl niet willekeurig, het is een manier om onze identiteit vorm te geven. Om te laten zien wie we (willen) zijn en bij welke groep we (willen) horen. Punt is dat onze identiteit uit twee delen bestaat: we hebben een sociale en een persoonlijke identiteit. Daar zijn we ons niet per se van bewust, maar we hebben ze allebei nodig om complete personen te worden. 

Faces, not statistics

Binnen een op het eerste gezicht homogene groep zijn heel verschillende persoonlijkheden te ontdekken. Die persoonlijkheden ga je pas zien als je inzoomt op het individu. Je ziet opeens verschillen, schakeringen, onverwachte contrasten.

In al onze verscheidenheid hebben we één ding gemeen: we zijn mensen. Niemand van ons wil als statistisch gegeven behandeld worden. Iedereen heeft een eigen verhaal, vaak met bijzondere details. Je moet er oog voor hebben om die verhalen te ontrafelen.

It’s all in the details

Goed kijken – wat valt je op? Wat wijkt af van de standaard? Zie je die kraag, die ogen, de ongebruikelijke combinatie van sieraden? Zie je hoe zijn haar geknipt is, hoe zij haar ceintuur knoopt? Er zitten tientallen boodschappen verborgen in hoe we ons presenteren aan de buitenwereld: boodschappen over cultuur en afkomst, over sociale status en levenswijze, over zelfbeeld en aspiratie.

Via kleine details laten we onze persoonlijkheid en identiteit zien – het liefst binnen de veiligheid van een groep. Veganistische bodybuilders. Romantische punkers. Hipstermoslima’s (mipsters). Homoseksuele boeren. Goth paardenmeisjes.

Van hokjesdenken naar kijken en zien

Hoe we ons kleden is een manier van communiceren: hier ben ik, dit is hoe ik mij aan de wereld wil laten zien. Andersom geldt dat ook voor fashion brands: hier ben ik, ik begrijp je dromen en zorgen, ambities en drijfveren. Ik zie je.