mohr,amsterdam, fashion, branding, production, agency, photography, design, model, editorial, magazine, photoshoot creative, trends, marketing, influencer, makeup, styling, retail, various, faces

the fashion is in the detail .

Modeontwerpers blijven teruggrijpen naar het verleden. Na de sixties- en seventies-invloeden die afgelopen zomer het modebeeld bepaalden gaan we de komende periode nog verder terug in de tijd: in mode en accessoires wordt volop verwezen naar de barok- en rococoperiodes, naar de dandy-stijl en roaring twenties. Allemaal stijlen met een enorme rijkdom aan details en decoraties. Met name voor webshops wordt het een uitdaging om die details goed in beeld te brengen!

Er kunnen tientallen redenen zijn waarom mensen kiezen een kledingstuk of complete outfit. Maar één ding is zeker: wie zich oriënteert in een webshop selecteert in eerste instantie op silhouet en kleur – de details komen pas een of twee klikken later in beeld. En als het juist de details zijn die bepalend zijn voor een kledingstuk móet je die snel kunnen laten zien.

Grote kragen en pofmouwen (ja, die komen weer terug!) vormen niet zo’n probleem als het gaat om productfotografie: die zijn beide erg bepalend voor het silhouet. Maar als het subtieler wordt, een fijn-kanten bies bijvoorbeeld, ton-sur-ton piping, parelmoeren knoopjes of subtiel borduurwerk… dan wordt het een uitdaging om de webshopfotografie zó te krijgen dat mensen die details meteen zien, of op z’n minst begrijpen, en op basis daarvan hun keuze kunnen maken.

Daar zijn verschillende oplossingen voor te bedenken. Natuurlijk maak je, naast een foto van het complete kledingstuk, ook detailfoto’s. Belangrijk is het daarnaast (denk ook aan grote broer Google) om de details in titels en beschrijvingen terug te laten komen. Nog belangrijker: maak ook landingspagina’s voor de verschillende stijltrends en breng daarnaast filters en categorieën aan daarvoor. De landingspagina’s voorzie je natuurlijk meteen van sfeerfotografie. Laat je shopbezoekers dus filteren op ‘kanten kraag’, op ‘ton-sur-ton’ of andere stijltrends – en je zult zien dat ze beter én sneller hun keuze kunnen maken.