selfolution .

always on fleek: een blik op generatie z .

Dít is generatie Z: ware digital natives die geboren zijn vanaf 1995 en geen leven zonder smartphone of computer kennen. Ze zijn gewend aan een eindeloze informatiestroom, hebben een korte aandachtsspanne (acht seconden) en zijn gewend om te multitasken. Ook zit het ondernemerschap in hun DNA, doordat zij de succesverhalen van start-ups gewend zijn. Opgegroeid ten tijde van de financiele crisis, 9/11 en de succesverhalen van startups wordt deze generatie voorzichtig bestempeld als ‘volwassen’ en ‘carriere gericht’. Zelfbewust als ze zijn kennen ze de kracht en macht van reputatie en imagoschade. Toch gaan ze gemakkelijk om met het continue bombardement van statusupdates van vrienden en influencers, en bouwen ze gestaag door aan hun eigen digitale imago.

Want volgers en likes betekenen macht en zelfvertrouwen. Instagram en Snapchat helpen om met één swipe het juiste filter over hun leven te leggen voor het beeld dat de meeste likes oplevert en hun ideale imago representeert. Deze peepz leggen de lat hoog voor zichzelf en worstelen continu met vragen als : is mijn social feed nog wel ‘on fleek’? Is mijn leven wel interessant genoeg voor een vlog?

‘chill *the fuck* out!’

schreeuwen Mohr.Amsterdam en Daan Brand met de serie ‘Selfolution’. Waarom die lat zo hoog? Je hóeft niet te mediteren op een Thais strand, je hóeft geen startup te leiden om te kunnen starten met het leiden van “het leven” en je hóeft al helemaal geen latte matcha te drinken. Just go with YOUR flow! Jouw leven heeft geen filter nodig.

Category: